Ce sunt Dogmele ?

– Dogmele sunt umbre pamantesti ale luminoaselor adevaruri divine –

Dogma = Postulat = Axioma
(Adevaruri si realitati nedemonstrabile care sunt unanim acceptate prin incredere)

Dogma intruneste urmatoarele conditii :
1) un adevar teoretic
2) revelat de Dumnezeu
3) neschimbabil
4) tezaurizat de Biserica
5) predicat oamenilor spre mantuire

In lipsa uneia sau mai multor conditii, devine teologumen, sau parere personala. Dogmele sunt acceptate in intreaga Biserica Ortodoxa : Biserica Copta (care accepta numai primele 4 sinoade ecumenice), vechii ortodocsi (Biserica Rusa, Biserica Iugoslava, Sfantul Munte Athos, Biserica Ierusalimului, Biserica Bulgara), noii ortodocsi (Biserica Greaca, Biserica Romana).

Primul exemplu este Dogma Sfintei Treimi : “Dumnezeu este Unul in Fiinta, Intreit in Persoane”. Sa vedem cum se regaseste dogma in notele ei caracteristice :
1) adevar teoretic – teoria presupune ca Dumnezeu este unul singur, noi fiind monoteisti. Persoanele care compun Divitatea sunt 3 – Tatal, Fiul, si Sfantul Duh. Tatal este Creatorul. Fiul este Biruitorul mortii prin Jertfa si Inviere. Sfantul Duh este Sfintitorul si Pronietorul. Intreaga Treime a participat la lucrarile specifice fiecarei Persoane ale Sfintei Treimi. Greu de perceput de ratiunea umana este concomitenta implicarii si neimplicarii Treimii in lucrarile specifice. Voi reveni asupra acestui subiect ; dandu-va timpul necesar de a digera roua de informatii pe care v-o ofer ; gandindu-ma la paragraful din Sf. Ap. Pavel, care zice: “copii se hranesc cu lucruri moi, iar barbatii cu lucruri tari”.
2) revelat de Dumnezeu – Tatal revelat in vechiul testament prin incredintarea celor 10 porunci lui Moise, ca si Creator al universului ; Fiul revelat de Tatal la Botez lui Iisus (“Acesta este Fiul meu cel iubit, intru care am binevoit”) ; Sfantul Duh in aceiasi fericita ocazie cand Tatal a vorbit prin Duhul in chip de porumbel.
3) neschimbabil – nu exista criterii pentru care o dogma sa fie schimbata. Neacceptarea dogmei (dogmelor) plaseaza pe cel care nu accepta in afara Bisericii (extra ecclesiae nulla salus = in afara bisericii nu exista mantuire – Fericitul Augustin)
4) tezaurizat de Biserica – biserica ortodoxa s-a constituit in pastratoarea si chivernisitoarea competenta si fireasca a dogmelor ; aceasta presupunand si grija de transmitere peste veacuri a invataturii de credinta ortodoxa .
5) predicat oamenilor spre mantuire – mantuirea se obtine prin credinta si fapte bune. Ca sa ai credinta trebuie sa stii. Ca sa stii trebuie sa te informezi. In cadrul informarii, vei intali aceste dogme. Ratiunea nu permite intelegerea lor, si atunci apelam la credinta sau incredere. Acceptarea a priori a dogmelor ne autoplaseaza in postura crestinului inteligent, care accepta sutele de generatii de crestini de dinainte, care prin umila lor acceptare nu au frizat luciferica dorinta de depasi limitele intelegerii pe care Dumnezeu a randuit-o in lumea aceasta.

“Foaie verde trei scaieti, nu fiti agnostici baieti !” – Augustin Buzura

Avva Christophor