Cuvantul…
Termenul Cabala deriva din cuvantul ebraic kabbalah, care inseamna dupa unii primire, dupa altii receptare, sau traditie. Cabala mai este cunoscut si sub formele: cabalah, kabbalah, Qabala, cabala sau abalah; dar mai sunt si alte forme. Astazi se spune ca nu trebuie sa fii evreu pentru a studia Cabala (celebra Madonna este adepta a cultului Cabala, iar nu mai putin celebra Jennifer Aniston, ca si Demi Moore, sunt sustinatoare fervente ale acestui cult); iar cabalistii moderni afirma despre Cabala ca se poate adapta la orice sistem religios. Daca e asa sau nu, vom vedea mai jos…
Din punct de vedere tehnic, termenul Cabala se aplica numai scrierilor care au aparut in Spania medievala si sudul Frantei incepand din secolul al XIII-lea. Dincolo de mediul academic, termenul se aplica pentru toate formele de ezoterism evreiesti. In acest text, vom folosi forma Cabala.
Despre Zohar
Cabala, traditia orala transmisa de mistica ebraica din generatie in generatie, in paralel cu textele biblice, intruchipeaza esenta cunoasterii Universului si a lui Dumnezeu, asa cum era ea perceputa de traditia ebraica.
Conform credintei traditionale, cunoasterea cabalistica timpurie, cam din secolul al X-lea inainte de Christos, a fost transmisa pe cale orala de catre patriarhi, prooroci si intelepti, fiind mai apoi “intretesuta” in scrierile religioase iudaice si fiind practicata de peste un million de evrei in vechiul Israel. Mai tarziu, temandu-se ca aceste cunostinte cabalistice ar putea sa fie utilizate in mod abuziv – in special de cuceritorii straini – Sanhedrinul (conducerea spirituala evreiasca) a ascuns aceste cunostinte, secretizandu-le.
Principalele carti care compun Cabala sunt Zohar si Sepher Yetzirah; prima, Zohar (Cartea Splendorii), a fost dezvaluita lumii evreiesti abia in secolul al XIII-lea, in Spania, de catre Moise de Leon, care sustinea ca aceasta lucrare continea scrierile mistice din secolul al II-lea ale rabinului Simeon bar Yohai si ar contine Adevarul absolut; iar cea de a doua, Sepher Yetzirah (Cartea Formarii), atribuita de unii patriarhului Avraam, de altii rabinului Akiva, ofera mijloacele de a percepe, apropia si folosi acel Adevar.
In legatura cu Zohar-ul, aproape toti cercetatorii academicieni evrei moderni cred ca Moise de Leon este autorul acestei lucrari, in timp ce cabalistii ortodocsi il vad pe Simeon bar Yohai – nu numai autorul – ci chiar “inregistratorul” traditiilor mistice datand din vremea lui Moise. Intensitatea acestei convingeri a fost relevata de un batran savant religios in cadrul unei discutii asupra unei probleme teologice. El si-a argumentat punctul de vedere spunand ca asa este scris in Tora, iar cand a fost intrebat “unde anume?” el a raspuns: “este scris in Zohar. Nu-i tot la fel ca si cum ar fi scris in Tora?” Reamintim ca Zohar-ul, apartine literaturii cabalistice, fiind o carte mistica ebraica scrisa in aramaica, limba Talmudului*, sub forma de comentariu la cele cinci carti ale Torei**, care cuprinde intre altele, discutii despre Dumnezeu, originea si structura Universului, natura sufletului si legatura dintre energia universala si om; misticii interpretand acestea ca fiind un sistem de simboluri care dezvaluie legile secrete ale Universului si chiar secretele lui Dumnezeu.
Arborele vietii – cele 10 Sephirot
Pentru inceput trebuie sa spunem ca este greu sa se clarifice cu certitudine conceptele exacte ale Cabalei, deoarece exista mai multe scoli de gandire, cu perspective diferite si, cu toate acestea, toate sunt acceptate ca fiind corecte.
Cabala, care este uneori tradusa prin “mistica” sau “cunostinte oculte” este o parte a traditiei evreiesti, care se ocupa cu esenta lui Dumnezeu, caci cabalistii cred ca Dumnezeu se misca in moduri misterioase, iar ei spun ca adevarata cunoastere si intelegere a acestui proces interior misterios se poate obtine prin cunoasterea Cabalei, ajungandu-se la cea mai mare intimitate cu Dumnezeu (!).
Cabala este si dificil de clasificat, ea fiind un sistem de credinta subiectiv, deoarece se sprijina pe o filosofie de baza non-verificabila si nu pe fapte istorice. Ea ne invata ca exista o Fiinta Divina, nici femeie, nici barbat, care are 10 aspecte primare numite Sephirot (emanatii), care sunt reprezentate in Arborele vietii. Cabala ne mai invata ca Fiinta Suprema a creat Universul prin cele 10 Sephirot, care coborau la diferite niveluri, pana cand Creatia a fost pe deplin realizata.
Cunoasterea in Cabala
In mistica iudaica a Cabalei exista trei etape ale cunoasterii pe care numai putini le pot atinge si acestea sunt:
Investigarea. Aspectul de investigare al Cabalei se poate executa prin trei metode: prin interpretarea textelor sacre pentru a descoperi cunostinte secrete (nistar=ascunse) despre originile Universului si organizarea sa; prin transmitere orala a traditiei de la un maestru cabalist si prin revelatie directa, ce poate include vizitarea unui inger, sau alta experienta supra-rationala.
Este momentul sa subliniem ca, desi interesata in primul rand de metafizica (cele de dincolo de lumea fizica), investigarea in Cabala nu este anti-rationala: toate traditiile evreiesti mistice/ezoterice adopta limbajul, ideile filosofice si chiar stiintifice ale timpului lor.
Experimentarea. Dimensiunea experimentala a Cabalei cere o cautare expresa a unei experiente mistice, adica o intalnire directa, nemijlocita cu o zeitate; sau cum spunea un rabin: “misticii doresc sa guste tot graul de spirit inainte de a fi macinat de moara ratiunii”… De fapt, misticii cautau in mod expres experienta extatica a lui Dumnezeu, nu numai cunostinte despre Dumnezeu. In aceasta incercare de a-L intalni pe Dumnezeu ei traiau o viata ascetica, desi se casatoreau si isi indeplineau obligatiile religioase obisnuite. Dar dincolo de aceasta, unii dintre ei extindeau in mod voit practica religioasa dincolo de ceea ce cere traditia, adica practicile devotionale zilnice. Iata, spre exemplu, ce regim recomanda un cabalist evreu fiilor sai: dimineata, dupa-amiaza, seara si la miezul noptii – rugaciune, doua ore dedicate Bibliei, patru ore si jumatate Talmudului, doua ore pentru texte etice si mistice, doua ore alte texte evreiesti, o ora si jumatate ingrijire zilnica, cinci ore de somn si restul pentru a trai! Cam greu sa fii cabalist…
Practicarea. Dimensiunea practica a Cabalei implica ritualuri pentru obtinerea si exercitarea puterii, pentru a efectua schimbari in lumea noastra si in lumile ceresti. Aceasta putere poate fi obtinuta prin efectuarea poruncilor, chemarea si controlul fortelor angelice si demonice, atingand astfel energiile supranaturale ale Creatiei. Aspectul practic al Cabalei promoveaza intentiile lui Dumnezeu in lume, promoveaza binele, subjuga raul, vindeca si repara. Adevaratul maestru in Cabala indeplineste potentialul uman de a fi co-creator cu Dumnezeu…
Cabala in lumea moderna
De la Renastere incoace, textele Cabalei iudaice au intrat in cultura non-evreilor, fiind studiate si traduse de catre ebraisti crestini si ocultisti ermetici. S-au dezvoltat astfel Cabala si Abalah ermetica, independent de Cabala evreiasca, citand textele evreiesti ca fiind intelepciune antica universala. In ambele, conceptele evreiesti au fost adaptate in mod liber, indepartate de intelegerea lor iudaica, pentru a putea fuziona cu alte teologii, alte traditii religioase sau asociatii magice (nu trebuie sa uitam ca inca de la inceputuri Cabala era accesibila numai intiatilor). Odata cu epoca ratiunii si declinul ezoterismului Cabalei in Vest, Abalah ermetica a continuat doar ca o traditie subterana. Prin intermediul unor asocieri facute de non-evrei cu magia, alchimia si divinatia, Cabala a capatat unele conotatii oculte interzise in iudaism. Astazi multe publicatii non-evreiesti despre Cabala apartin curentului New Age, iar Cabala de traditie oculta nu mai ofera o imagine corecta a Cabalei iudaice (!).
Trebuie sa spunem insa ca exista si publicatii academice serioase, traditionale, care traduc si studiaza Cabala iudaica pentru a o pune la indemana cititorilor interesati.
*) Talmudul este un text central al iudaismului rabinic. Este o compilatie din Tora si intreaga Biblie, din povesti, legende si mituri.
**) Tora (Invatatura sau Legea). In originalul ebraic, primele cinci carti ale lui Moise poarta numele de “Tora”. Noi le cunoastem sub numele de Pentateuh, din Septuaginta, traducerea in greaca a Vechiului Testament.
Radu Botez – parapsiholog
www.radubotez.ro
*Material oferit de Revista ElyStar® – www.elystar.ro – Partener online