Suntem in anii 7523 respectiv 2016. Nu stiati?

Dupa sistemul de numerotare al anilor folosit in lumea bizantina, 2016 este anul 7523 de la Facerea lumii.
Poate va amintiti de la orele de istorie sau din pelerinaje ca textele medievale semnate de domnitorii Io ai Tarilor Romane puneau la sfarsitul documentelor de cancelarie un an (numit valeat) care nu parea sa corespunda cu nici un an medieval cunoscut de noi, caci incepea de la 6800 in sus.
Acest lucru este la fel de just ca si folosirea anului 2016 in sistemul occidental de calcul, caci impartirea anilor in era noastra si era veche, ca si calculele asupra presupusului an al Facerii lumii sunt datorate aceluiasi Dionisie Exiguus (Smeritul), originar din spatiul locuit de daco-romani.
In secolele III-IV Biserica apuseana a fost preocupata de gasirea un punct de reper sigur ce va fi folosit in intreaga crestinatate asupra anului nasterii Mantuitorului si deci si al anului Genezei biblice. Carturarul Dionisie fiind cunoscut pentru vasta sa cultura la vremea respectiva a primit sarcina de a calcula aceste date in mod cat mai precis. Dupa multiple dezbateri clericale, anii au fost impartiti dupa reperul nasterii lui Iisus Christos in felul urmator: BC – anii dinaintea lui Christos si AD – Anno Domini sau anul Domnului.
Anii de la Facere pana la Nastere sunt 5508 dupa calculele Smeritului Dionisie. Aceasta data, 5508 i.Chr., este insa inexacta, motiv pentru care in Evul Mediu tarziu, apare Hronograful care va rectifica aceasta data, apropiind-o de noi cu peste sapte veacuri. Lumea bizantina va folosi anul lui Dionisie pana in a doua jumatate a secolului al XIX-lea cand prin Legea lui Cuza va fi adoptat in mod oficial alfabetul latin in locul celui chirilic si noua datare occidentala.

Desi numele lui Dionisie Exiguus nu mai este azi cunoscut, noi folosim, crestini si necrestini, anul 2015 pentru a ne plasa in timp fata de eternitate dupa calculele acestui carturar de la sfarsitul Antichitatii, caruia ii datoram in mod onest stabilirea erei noastre in raport cu nasterea Mantuitorului.
S-ar putea spune ca parintele si-a implinit misiunea apostolica intr-un mod deosebit si durabil: el a facut si ca toata lumea necrestina, la treisprezece veacuri de la moartea lui, sa recunoasca anul de referinta 1, ca inceput al lumii noastre noi, la nasterea Mantuitorului crestinatatii.
Ordinea civilizatiei noastre actuale este raportata la crestinism pana in detaliile cele mai practice ale vietii, cum ar fi incheierea unei procuri notariale, un tratat de alianta politica sau o nota zece in carnetul unui mic scolar: toate poarta in mod firesc azi un calcul care raporteaza timpul la un eveniment originar, Nasterea lui Iisus Christos in Nazarethul Iudeii, acum doua milenii.

prof.Dr. Sebastian Stanculescu